Kamelot - One Cold Winter’s Night

Kamelot - One Cold Winter’s Night

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Patrick : 'One Cold Winter's Night' is de eerste dvd van het Amerikaans/Noorse vijftal Kamelot. En de band pakt met een dubbel dvd en cd meteen heftig uit. En met het concert, dat je op de eerste dvd kunt vinden, is dat niet anders.

De band heeft wat extra's van stal gehaald want vlammenwerpers op het podium ('March of Mephisto') en de 'sneeuw' tijdens 'Abandoned' zijn zaken die jij bij een 'normaal' Kamelot concert niet echt tegenkomt. Het geeft een eindresultaat dat daarmee theatraler uitpakt dan bijvoorbeeld een avondje in de Boerderij in Zoetermeer. Kamelot zet tijdens het concert een ijzersterke indruk neer. Grillo doet zijn gebruikelijke trucjes achter de drumkit, bassist Glenn Barry is wederom de meest onopvallende, maar wel meest genietende van het stel. En Khan? Over de vocale prestaties van Khan is geen discussie mogelijk. Luister en kijk bijvoorbeeld maar naar 'Nights Of Arabia'. Hij is, ook live, simpelweg één van de betere in het genre. Wel jammer dat hij een beperkt entertainer blijft. Natuurlijk is Roy Khan een Noor, maar waarom geregeld de mensen in het Noors aanspreken? Zet daarnaast standaard uitspraken als "Let me see your hands Oslo”, "Are you ready to party?” en 'This song is called …” en ik ben maar al te blij dat Khan weinig tijd krijgt om tussendoor te praten en de band er flink het tempo in houdt. De tracks van 'The Black Halo' hebben duidelijk de voorrang gekregen; zeven van de veertien (ik reken intro, outro en keyboard- en drumsolo's voor het gemak even niet mee) komen van de meest recente cd. Het vroege werk, cd's als 'Eternity' (1995), 'Dominion' (1997) en 'Siege Perilous' (1998), blijven volledig buiten beeld.

Eigenlijk is het enige gemis aan de opname dat het publiek nauwelijks tot niet te horen is tussen de nummers door. Hierdoor gaat een flink stuk van het live gevoel, de beleving weg en ik persoonlijk vind dat echt een gemis. Er is blijkbaar in de eindmix toch flink aan de knoppen gedraaid want Simone Simons komt tijdens 'The Haunting' een stukje zachter over dan Khan en verder is het geklap in haar handen, terwijl ze de microfoon daar toch echt tussen in houdt, in zijn geheel niet te horen. Neemt echter niet weg dat deze live registratie iets is waar de fans van zullen smullen en ze na al reikhalzend doet uitkijken naar de optredens van de band eind maart 2007 in Helmond en Zoetermeer.

Op de tweede DVD staan allerlei extra's: de video's voor 'The Haunting' en 'March Of Mephisto' (in twee versies), live track van Sweden Rock 2006, behind the scène momenten, een berg foto's en interviews met de bandleden. Waarom er echter wel een interview met Simone Simons, maar niet met bassist Glenn Barry en zanger Roy Khan opstaat is me een raadsel, maar het zal menigeen een zorg zijn. De aanwezigheid van de discografie en biografie kan ik niet echt spectaculair of aanvullend noemen. Dat is materiaal dat veel fans toch al uit hun hoofd kennen.

De dubbel cd zat niet bij dit promopakket maar bevat de live registratie zoals die ook op dvd één staat. Dat zal er één zijn die door de liefhebbers simpelweg meteen meegenomen zal worden bij aanschaf van de dvd. Al met al is 'One Cold Winter's Night' materiaal geworden dat door de liefhebbers maar al te graag verslonden zal worden. In elke geval meer dan genoeg om meer dan één koude winteravond door te komen!