Solstafir - Masterpiece Of Bitterness

Solstafir - Masterpiece Of Bitterness

Label : Spinefarm | Archiveer onder different metal

Vera : Wie zijn debuut 'Masterpiece Of Bitterness' noemt en datzelfde debuut aanvangt met een nummer van twintig minuten, blaakt van zelfvertrouwen. Vier markante koppen blikken me dan ook vrank tegemoet temidden van hun geiserlandschap. Want Solstafir komt uit IJsland. En van mij mogen ze die titel behouden, want dit is echt wel een meesterwerk dat me vanaf de eerste draaibeurt zo in zijn greep hield, dat ik nu inmiddels elke vernuftige wending in hun muziek kan dromen.

Hier is schrijf en schrapwerk aan te pas gekomen. Spontaan opborrelende gevoelens waren niet toereikend om dit pulserende universum van betoverende klanken in woorden te vatten. Solstafir maakt muziek die hun thuisland verraadt: impulsief, ongerept woest, explosief, borrelende oerkrachten verenigd in mathematische structuren. Neem nu dat eerste nummer 'I Myself The Visionary Head'. Even doorbijten bij een gillend vrouwmens, en hops, daar gaat dit over in de ruwe essentie van de band: zware bas en een repetitieve gitaarlijn die omsingeld wordt door variabele, lang aangehouden licht psychedelische klanken, gejaagd drumwerk en een primordiaal schreeuwen, Neurosis achterna. De bedachtzame riffs nemen meer en meer het roer over. Hypnotische riffs, die telkens wegebben en geflankeerd worden door vernuftige, heel melodieuze solootjes. Machtige warrelingen van onwereldse schoonheid, twintig minuten lang! Dit heeft de compressie van een Primordial, de spontane ruwheid van Thyrfing en het onvoorspelbare van 's land's geisers.

Alhoewel dit een eerste volledig album is, dateert de geboorte van Solstafir al van 1993-94 en bracht men eerder wat demo's en 7” 's uit. Men vatte een lange reis aan naar Helsinki om dit album te laten masteren in de Finnvox Studios. De band is begonnen in het heidense black metal circuit, maar is door de jaren heen geëvolueerd naar iets heel aparts. Soms zijn deze black metal roots nog te merken in korte vinnige acceleraties en het wordt helemaal te gek als daar wah wah gitaar bovenop komt. 'Bloodsoaked Velvet' dat al eens te vinden was op een Spine/Spikefarm Records compilatie doet me bedenken: de desert sessions vinden nu plaats op de uitgestrekte vlakten van IJsland! Grote delen van dit album zijn instrumentaal, slechts af en toe doorpriemt door ijselijke schreeuwen. Een gezonde dosis psychedelica is tevens aanwezig en draagt bij tot een heel ruimtelijk en weids gevoel. Toch vervalt dit nergens in geluidsanarchisme. Ergens kan men ook een link leggen met bands als …And You Will Know Us By The Trail Of Dead en Mogwai. Want 'Masterpiece Of Bitterness' bevat gelijke delen vulkanische uitbarsting en ijs. Daarom zal dit zowel muziekliefhebbers aanspreken uit de metal scene als uit de (hardere) alternatieve rock.