Vader - The Empire

Vader - The Empire

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Voorafgegaan door de EP ’Iron Times’ brengt het Poolse death metal instituut Vader begin november het volgende studioalbum uit. ‘The Empire’ is de robuuste opvolger van het geweldige ’Tibi Et Igni’ dat ruim tweeënhalf jaar geleden ons leven binnen denderde. Onlangs viel het me nog op dat het muzikale vehikel van Piotr ‘Peter’ Wiwczarek onverminderd blijft toeren, zelfs wanneer men intussen aan een nieuw album werkt. Dat is bewonderenswaardig. De band is nu enige jaren solide als live formatie in dezelfde bezetting en dat werkt vast de vlotheid der activiteiten in de hand.

Vader is een band waar je op kan rekenen. Volgens vast stramien wordt er gewerkt in de Hertz studio met de gebroeders Wieslawski als producers en ook op ‘The Empire’ zijn de compacte songs uitstekende death metal granaten met een vleugje thrash en klassieke heavy metal. De ruwe zang van de frontman klinkt nog steeds opruiend, rebels en energiek. Snel en opvliegend walst men als een tank over je heen tijdens ‘Angels Of Steel’ en ‘Tempest’, terwijl flitsende klassieke heavy metal solo’s steeds een melodieuze factor aanbrengen. In de teksten wordt gal gespuwd over het onrecht in de wereld en in ‘The Army-Geddon’ wordt zelfs opgeroepen om je te verenigen. Dat geldt zowel als aanklacht tegen scrupuleuze leiders dan als tegengif om sterk te staan tegen al het slechte in de wereld. Ditmaal blijft een langer, episch nummer achterwege en men focust op hoge snelheid en brutaliteit. Het overdonderende statement vormt de essentie van rigoureuze death/thrash metal waar Vader al meer dan dertig jaar garant voor staat. We kunnen stellen dat hun Rijk nog niet aan het afbrokkelen is. En dat is maar goed ook!