Iron Mask - Diabolica

Iron Mask - Diabolica

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Iron Mask is in de afgelopen veertien jaar een vaste waarde van de Europese power metal geworden en heeft al een vijftal sterke albums op haar naam staan, vol prachtige neoklassieke, symfonische power metal. Ondanks dat de muziek niks origineels was en de vergelijkingen met o.a. Luca Turilli en Rhapsody, en uiteraard Yngwie Malmsteen op elk album onvermijdelijk waren, heeft Petrossi toch zijn eigen herkenbare stijl, en heeft keer op keer bewezen niet alleen een uitstekende gitarist te zijn, maar ook een sterke componist.

Op de laatste elpee, ’Fifth Son Of Winterdoom’ ging men een melodieuzere en progressievere kant op, en alhoewel ik dat album nog altijd kan waarderen, deed deze mij niet zoveel als diens voorgangers. Welnu, op de zesde langspeler, ‘Diabolica’, komt men met een ouderwetsere aanpak en gaat met de opener ‘I Don’t Forget, I Don’t Forgive’ al meteen los; een uptempo nummer die vertrouwd klinkt, maar toch ook net iets anders. Hier komen vooral de Keltische elementen die men vooral op ‘Fifth Son…’ liet horen weer flink naar voren. Al met al een goed begin, maar pas vanaf de tweede ‘Doctor Faust’ weet men mijn aandacht echt te pakken. Dit klinkt namelijk weer als de Iron Mask die ik graag hoor. Dat geldt ook voor de magistrale ‘Galileo’, die een heerlijk stampende karakter heeft en een nog theatralere aanpak laat horen dan we van Petrossi gewend zijn.

Dat theatrale komen we vaker tegen op dit album, die – samen met de over algemeen duisterdere uitstaling die het album kent – perfect past bij het prachtige cover artwork. Luister maar naar ‘Oliver Twist’, de trage en slepende ‘The Rebellion Of Lucifer’, en het titelnummer, en u begrijpt wat ik bedoel. Of wat dacht u van de veertienminuten-durende afsluiter, ‘Cursed In The Devils Mill’? Een indrukwekkend en groots werkstuk van het kaliber ‘Metal Tragedy’ (van Petrossi’s andere band Magic Kingdom), waarop alle elementen die Iron Mask in de afgelopen veertien jaar heeft gekenmerkt samenkomen. Een song zoals ‘Flying Fortress’ heeft echter een meer rechttoe rechtaan karakter, terwijl ‘Ararat’ juist weer de progressieve kant van de band laat horen (met een korte middenstuk die heel erg geïnspireerd lijkt door dat van Deep Purple’s magistrale ‘Perfect Strangers). Dit zijn stuk voor stuk mooie en sterke composities, en bovenal typisch Iron Mask. Gezien de over algemeen traditionelere, stevigere, en meer theatrale en duistere aanpak, spreekt ‘Diabolica’ mij over algemeen meer aan dan diens voorganger. Petrossi bewijst wederom een uitstekende gitarist en songwriter te zijn, en de nieuwe vocalist Diego Valdez (Helker) past prima bij het geheel en doet niet onder aan zijn voorgangers.

Met de songs ‘March 666’, ‘All For Metal’ (ter ere van de label’s twintig jarig bestaan?), en ook ‘The First And The Last’ heeft de plaat echter ook een aantal nummers die mijn inziens niet zo sterk zijn en het niveau iets naar beneden halen. De eerste twee zijn – vooral als we kijken naar de eerdergenoemde songs – zelfs saai en ongeïnspireerd, en halen de vaart uit de plaat. Alles bij elkaar is ‘Diabolica’ echter een sterk, en zeker ook veelzijdig, album die de band’s naam en reputatie alleen maar zal bevestigen. Fans van de vorige albums en liefhebbers van symfonische power metal kunnen deze plaat dan ook gerust in huis halen.