Völur - Disir

Völur - Disir

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Vera : Völur is een vrij excentriek, maar boeiend trio uit Canada. In de zomer van 2013 werd de basis gelegd voor een samenwerking tussen Blood Ceremony’s Lucas Gadke (bas) en experimentele violiste Laura C. Bates. In februari 2014 vervoegde drummer James P Lightning hen en even later werd een uitgebreide demo onafhankelijk uitgebracht op cassette. Dat was de oervorm van ‘Disir’. Prophecy Productions heeft de band nu getekend – en in juli spelen ze ook op het Prophecy Fest – en brengt ‘Disir’ uit op CD en vinyl als debuutalbum.

Hoewel de muzikanten uit Canada komen, zijn ze gefascineerd door Noordse mythologie, meer bepaald de spirituele waarde daarvan. Dit verlangen om in harmonie te leven met de natuur zet zich om in muziek zonder beperkingen, al kunnen we spreken van postrock, neofolk elementen en een tranceopwekkende duisternis die ons doorheen gitzwarte doomachtige passages leidt. Viool en bas bepalen veelal het timbre, waarbij de zwevende, soms dissonante vioolklanken het boventouw nemen maar ook een melodieuze houvast bieden. De vier composities zijn lang, gaande van zes tot veertien minuten, waarbij het experiment niet geschuwd wordt. Toegankelijk is het niet, maar wel intens en bezwerend. De zang beperkt zich tot incidentele woeste oerschreeuwen enerzijds en esoterische verheven gezangen anderzijds. De muziek verloopt veelal traag en rustig, maar dat maakt dat de uitvallen erg contrasterend en woest zijn, drone cataracten die uitzwermen naar chaos aan het einde van ‘Heiemo’ zelfs. Muziek om de ogen te sluiten en je met een open geest te laten meevoeren in een licht avantgardistisch amalgaam van meeslepende klanken. Grotendeels instrumentaal. Fans van Earth en Mournful Congregation worden aangeraden op zoek te gaan naar muziek van dit eclectische trio.