Delain - Moonbathers

Delain - Moonbathers

Label : Napalm Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Ik behoor waarschijnlijk van de allergrootste Delain-liefhebbers die er op deze aardkloot te vinden zijn en in mijn beleving zijn alle tot op heden uitgebrachte studio-platen absolute klassiekers in het female fronted metal genre. Echter, daar waar de voorgaande platen me echt vanaf de allereerste luisterbeurt wisten te grijpen had ik na de vuurdoop van deze nieuwe, inmiddels vijfde, full-length-plaat ‘ Moonbathers’ aanvankelijk een gevoel van: “Is dit het nu?” In eerste instantie was ik dan ook redelijk teleurgesteld over hetgeen ik te horen had gekregen en had ik het gevoel mijn verwachtingen voor dit nieuwe album veel te hoog te hebben gelegd. Nu moet je echter niet meteen stoppen met het lezen van deze recensie, want zoals de meeste moderne sprookjes heeft ook dit verhaal een mooi einde. Het nieuwe materiaal van deze topformatie bleek namelijk behoorlijk wat luisterbeurten nodig te hebben alvorens de songs hun ware kracht en schoonheid openbaarden. Dat heeft met name te maken met het feit dat het nieuwe materiaal een stuk minder poppy en behoorlijk wat gevarieerder en vooral bombastischer van aard is. Natuurlijk waren ‘ Suckerpunch’ en ‘ Turn The Lights Out’ al bekend van de EP ‘ Lunar Prelude’ en die wisten me dus al meteen te overtuigen. Dat gold ook voor het reeds live gebrachte ‘ The Glory And The Scum’ (dat volgens de eerste berichten als ‘ Clawfinger’ het levenslicht zou gaan zien), dat mijns inziens zeker tot de beste nummers van ‘ Moonbathers’ behoort, en de lekkere heavy opener ‘ Hands Of Gold’ met zijn heerlijke refrein en de prachtige vocale bijdragevan Arch Enemy gruntster Alissa White-Gluz. De overige zeven nummers die op ‘ Moonbathers’ te vinden zijn hadden echter wat meer tijd nodig om mij te overtuigen, maar na die investering gedaan te hebben groeiden met name het ingetogen ‘ The Hurricane’ en de ballad ‘ The Last Breath’ uit tot absolute krakers die tot het beste behoren van wat Delain ooit heeft gedaan. Verder zal het vlotte ‘ Fire With Fire’ het met name live erg goed kunnen gaan doen, want de groovy riff en het lekkere refrein werken erg aanstekelijk. De nummers ‘ Pendulum’ en ‘ Dance Macabre’ hadden voor mij de meeste tijd nodig om te gaan overtuigen, maar ook die wisten me op een gegeven moment voor zich te winnen. Ik was ook erg positief verrast over de prima uitvoering van de Queen-cover ‘ Scandal’ , waarop zangeres Charlotte Wessels lekker agressief klinkt.Het enige nummer wat zich naar mijn bescheiden mening niet kan meten met de rest van het geoffreerde materiaal is afsluiter ‘ The Monarch’ , die het album enigszins vlakjes afsluit. Zoals aangegeven was ik in het begin niet echt onder de indruk van ‘ Moonbathers’ en had ik het gevoel dat deze nieuwe plaat zich niet kon meten met de eerdere Delain-albums, maar naar mate de tijd vorderde en ik het nieuwe materiaal steeds vaker beluisterde moest ik mijn oorspronkelijke mening
toch drastisch bijstellen en blijkt ‘ Moonbathers’ prima in staat de ingezette stijgende lijn door te zetten. Een prima balans tussen bombastische keyboardpartijen en stevige gitaarriffs, een goede variatie tussen ingetogen en heavy materiaal, een geweldig zingende Charlotte Wessels en een uitstekende sound zorgen er “in the end” toch voor dat deze vijfde Delain-plaat is uitgegroeid tot één van de beste platen die ik tot op heden in 2016 heb gehoord!