Katatonia - The Fall Of Hearts

Katatonia - The Fall Of Hearts

Label : Peaceville | Archiveer onder gothic metal

Vera : Vier jaar zijn voorbij gevlogen sinds ’Dead End Kings’ zich in 2012 als soundtrack van de nakende herfst aankondigde. Daarna hielden de Zweedse meesters der melancholie een oefening in sober minimalistische kunst door hun songs op ‘Dethroned And Uncrowned’ akoestisch te brengen en op die manier ook nog eens op tournee te gaan. Het live document ‘Sanctitude’ was daar het resultaat van. Maar nu zijn ze terug met een ware parel ‘The Fall Of Hearts’ waarop de gitaren ook mogen ronken en raggen.

De band van Jonas Renkse en Anders Nyström heeft andermaal nieuw bloed in de bezetting. Bassist Niklas Sandin is een blijvertje, maar drummer Daniel Moilanen vervangt Daniel Liljekvist (nu in In Mourning) en op het laatste nippertje werd Tiamat gitarist Roger Öjersson aangetrokken als vervanging van Per. Hij voegde nog wat solo’s en gitaarwerk toe, duidelijk te horen in ‘Sanction’ en het shredderfestijn aan het begin van ‘Passer’. Ons kernduo deed de productie zelf in studio’s in Stockholm, maar toog terug naar de Fascination Street Studio met Jens Bogren en Karl Daniel Lidén als mentors (mix).

‘The Fall Of Hearts’ is een album dat me meermaals kippenvel bezorgt. Die opener ‘Takeover’ bijvoorbeeld, wat is dat een zalig begin! De weemoedige zang van Renkse is kenmerkend, maar dan wint men aan stuwkracht met draaiende, progressieve riffs waarop de zanger haast stoïcijns zijn weemoedige teksten oppert. Die ongenaakbare stem tegenover de krabbelende gitaarexploten is ongelofelijk, met een vurige solo als kers op de taart. Het maakt meteen duidelijk dat Katatonia zich blijft ontwikkelen, met name in meer progressieve richting. In contemplatieve songs als ‘Serein’ en de superieure single ‘Old Heart Falls’ valt op hoe prachtig de band ornamenten met piano, mellotron en gitaar aanbrengt in de pakkende composities. De teksten bevatten dichterlijke overwegingen die zich meteen in je brein nestelen. Let in ‘Old Heart Falls’ ook op de speciale percussie waar men heel veel aandacht aan geschonken heeft in meerdere songs.

Ook ‘Decima’ houdt het nog beschouwend en fragiel, tot we opgeschrikt worden door de beenharde riffs van ‘Sanction’. Het verstilt wanneer de zang intreedt en deze wisselwerking maakt het bijzonder sterk. Hoe Katatonia een meester is in het infiltreren van progressieve wendingen, wordt misschien wel het mooist geïllustreerd in het avontuurlijke ‘Serac’, maar ook ‘The Night Subscriber’ weet ons ademloos achter te laten met zowel beschouwende weemoed als geestverruimende climaxen die bijna in de buurt komen van Porcupine Tree in hun hoogdagen. Een ander verrassend nummer is ‘Pale Flag’ waarin folkloristische invloeden opduiken, terwijl het ten allen tijden echt Katatonia blijft.

Natuurlijk blijft melancholie de leidende factor in dit meesterwerk van de Zweedse band, maar wie zich na 25 jaar op deze manier kan presenteren met een verbluffend werkstuk als ‘The Fall Of Hearts’ behoort tot de top. Ik ben geneigd dit album nog beter te vinden dan zijn voorgangers en dat komt door het lonken naar ‘Viva Emptiness’ in zijn heftige stukken en de immer pakkende bedenkingen die Katatonia zo mooi in treffende klanken weet om te zetten. Het is een lang album (67 minuten) maar geheel terecht, want de songs zijn ook langer. Na beluistering voel ik me echt neerdalen uit een andere wereld waar het even goed toeven was. ‘The Fall Of Hearts’ is de ultieme vorm van troost vinden in muziek in deze harde wereld! Releasedatum: 20 mei.