Carthagods - Carthagods

Carthagods - Carthagods

Label : Hands Of Blue | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : 'Carthagods' is het gelijknamige debuutalbum van de Tunesische metalband. Opgericht in 1996 speelden ze in hun beginjaren vooral covers van Pantera, Metallica, Iron Maiden en Megadeth. Pas vanaf 2001 waagde de band zich aan eigen composities. De zes nummers op dit album zijn het resultaat van veel jaren werk. In Tunesië en de omliggende Noord-Afrikaanse landen geniet de band al heel wat bekendheid in de lokale metalscène. Ze hebben al meerdere malen op Rock Tunesia gespeeld met andere Arabische metalbands en de ons meer bekende Anathema, Dark Tranquility en zelfs Epica.

Enigszins beknot in hun artistieke vermogen door de onstabiele politieke toestand in Tunesië ging Carthagods in 2015 aan boord bij het Duitse platenlabel Hands Of Blue Records. Het album bestaat uit jaren negentig progressieve power metal. Je hoort soms ritmes van Iron Maiden, een beetje prog in de richting van Fates Warning en traditionele metal in de richting van Saxon. Voor vernieuwing of experimenten hoef je niet bij Carthagods te zijn maar wat ze brengen in hun genre brengen ze heel goed. Hoogtepunten op dit album zijn opener ‘My Favorite Disquise’ waar de band direct heel energiek van start gaat. ‘A Last Sigh’ waar vocalist Mehdi in duet gaat met de gruntstem van Epica’s Mark Janssen. Memorabel is vooral ‘Memories Of Never Endings Pain’ welke heel ingetogen en fragiel begint en zich gaandeweg ontpopt tot een hevige semi-ballad. Uiteraard zijn zes nummers niet zo heel veel. Als extra’s krijg je nog eens een cover van Yngie Malmsteins ‘I Am A Viking’ te horen en een akoestische versie van ‘Memories Of Never Ending Pain.’ Als gastartiesten op dit album hoor je Ron Thal (Guns ‘n’ Roses), Mark Jansen (Epica), Tim Owens (ex Judas Priest en ex Iced Earth). Het coverwerk is van de hand van Niklas Sundin (Dark Tranquillity). De Nederlandse gitaarvirtuoos Marcel Coenen heeft de band bijgestaan als gast leadgitarist en maakt nu zowat vast deel uit. Met zo een hulp moeten de leden van deze band wel sympathieke jongens zijn. Hun album is in ieder geval een aanrader voor traditionele power metal fan.

Distributie Benelux Sonic Rendezvous.