Trial - Vessel

Trial - Vessel

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze Zweedse band kwam in 2011 met het veelbelovende debuut, ‘The Primordial Temple’. Het kwintet kwam met occulte heavy metal in de stijl van land- en genregenoten Portrait, In Solitude, en RAM, en daarmee uiteraard ook Mercyful Fate/King Diamond. In 2013 verscheen de nog sterkere 7” EP, ’Malicious Arts’, die de nieuwsgierigheid naar de tweede langspeler enorm opwekte.

Welnu, vier jaar na het verschijnen van het debuut is ‘Vesel’ eindelijk een feit, en laat ik maar gelijk zeggen dat deze aan alle verwachtingen voldoet. Het album opent met het trage, slepende titelnummer, die gelijk de toon zet voor wat er gaat komen. Hoewel dit nummer iets doomier van karakter is dan wat we op het debuut hoorden, pakt het duistere, occulte sfeer je meteen. Als men daarna losbarst met het snelle ‘To New Ends’, komt ook de naam Portrait meteen weer naar voren en kunnen de nekspieren hard aan het werk. Die combinatie van duistere, slepende doom en snelle occulte heavy metal komen terug in elke song, waardoor de plaat behoorlijk afwisselend klinkt.

In vergelijking met het debuut is ‘Vessel’ over het algemeen duisterder en sfeervoller uitgevallen, en het is de band veel beter gelukt om de juiste sfeer te creëren. De heren hebben dan ook op alle fronten vooruitgang geboekt en komen veel zelfverzekerder over, waardoor de muziek minder terughoudend en veel spontaner klinkt. Ondanks de lange speeltijd van de songs (met een gemiddelde van boven de 7 minuten) verveelt de plaat daarom geen moment, en word je constant bij de les gehouden. Wat maakt het dan nog uit dat het allemaal niet origineel is? ‘Vessel’ is simpelweg een erg sterk album in dit genre, en fans van bovengenoemde bands en consoorten zoals Attic kunnen deze gerust in huis halen.