Winterfylleth  - The Divination Of Antiquity

Winterfylleth - The Divination Of Antiquity

Label : Candlelight | Archiveer onder black metal

Vera : De maand oktober is weer aangebroken. De dagen worden korter, de herfst is voelbaar in mistige velden en frissere avonden. Welhaast traditiegetrouw is dit de maand dat Winterfylleth elke twee jaar een nieuw album uitbrengt. Hun naam is dan ook Oud-Engels voor de oktobermaand. Uit alleen al de titel van dit vierde studioalbum ‘The Divination Of Antiquity’ blijkt hun eerbied en respect voor het rijke verleden van de Angelsaksische streken. De teksten vormen dan ook weer een intelligent naslagwerk voor zij die dieper willen graven in de erfenis van onze voorouders.

Met ’The Mercian Sphere’ en ’The Threnody Of Triumph’ maakte het viertal een overdonderende indruk, niet alleen bij ondergetekende, maar ook bij de pers en epische black metal fans. Stap voor stap hebben zij hun koninkrijk verder uitgebouwd door veelvuldig op te treden. Een goed geoliede band trok dan ook met vertrouwde producer Chris Fielding naar diens kakelnieuwe Skyhammer studio op het Engelse platteland. Het resultaat is wederom meeslepend, episch maar bovenal ook rigoureus heavy.

Na een minuscuul moment van aarzeling breekt het titelnummer dan ook de stilte met een aanzienlijke snelheid en heftigheid. Dit moet je als een geheel op je af laten komen en ondergaan. De zweeftocht over de Britse adembenemende landschappen kent een muur van gitaren, de ruwe maar niet te schelle zang van gitarist Chris Naughton, maar eveneens een overvloed aan meanderende, haast sierlijke leads. De volgende tracks ‘Whisper Of The Elements’ en ‘Warrior Herd’ blijven rigoureus en hard, al zorgen breaks en atmosferische momenten voor je juiste dosis afwisseling. De magistrale achtergrond in de muziek blijft prominent aanwezig. Het slepende ‘A Careworn Heart’ doet de magie groeien. Een akoestisch intro met sfeervolle gezangen en een algemeen trager ritme zorgt voor veel fraaie momenten. Dat geldt evenzeer voor ‘Foundations Of Ash’ dat de spanning perfect weet op te bouwen. Winterfylleth is befaamd voor zijn ingetogen, akoestische tussendoortjes. ‘The World Ahead’ is deze keer zo’n sfeerverhogend interludium. Bovendien zijn er weer heidense, plechtige gezangen (clean) in de volgende tracks. Daarvan is ‘Forsaken In Stone’ een fantastisch orgelpunt met trage, zinderende riffs en een ongelofelijke impact. Zoals de band aangeeft heeft men ditmaal ook wat tragere, doomy momenten ingelast, maar het mooie is dat ze dit doen zonder aan stuwkracht in te boeten. Dit is een album van een band die steeds opereert op torenhoog niveau en daarvan is ‘The Divination Of Antiquity’ een volgend meesterwerk ten bewijze.