Empyrium - The Turn Of The Tides

Empyrium - The Turn Of The Tides

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Vera : Toen we in de mistige novemberdagen van 2013 de luistersessie in Berlijn bijwoonden voorafgaande aan het derde Empyrium concert ooit wisten we al dat dit vijfde studioalbum van de legendarische cultband Empyrium een prominente plaats in ons hart zou innemen. Een releasedatum was toen nog niet gekend, nu wel: achttien juli. ‘The Turn Of The Tides’ herbergt alle geliefde karakteristieken in zich, zoals verregaande melancholie, een ernstige benadering gelijk aan klassieke muziek, uiterst sensitief gitaarwerk, alsook de zwevende onwereldse sfeer van Pink Floyd en een gevoel van één zijn met de natuur.

Empyrium wist zich halverwege de jaren negentig te onderscheiden van andere bands door black metal invloeden te laten vervagen tot beklijvende composities met neofolk aura. ‘A Wintersunset’ en ‘Songs Of Moors And Misty Fields’ zijn klassiekers waarop de zwartgeblakerde furie gesublimeerd wordt door herfstige contemplatie. Anderzijds zijn ‘Where At Night The Wood Grouse Plays’ en ‘Weiland’ (laatste studioalbum – 2002) akoestische hoogstandjes die een volgende generatie beïnvloedden tot persoonlijke interpretaties van een bij deze geboren ‘stijl’. Ik wil hierbij meteen vermelden dat Empyrium niet thuishoort in de stijlen die wij bezigen, maar een genre op zich is. Terwijl de DVD ’Into The Pantheon’ ons een beklijvend schouwspel van oud en nieuw werk gaf, is nu het moment gekomen voor nieuw werk!

Markus Stock AKA Schwadorf en Thomas Helm hebben deze zeven lange (van vijf tot acht minuten lang) songs uiteraard opgenomen in de Klangschmiede Studio E van Schwadorf, één voor één wanneer de tijd er rijp voor was. Een vrijblijvend concept is merkbaar: vier songs staan stil bij elk een seizoen, terwijl ‘We Are Alone’ een overgangsfase is in het midden van het album en titelsong ‘The Turn Of The Tides’ alles metaforisch samenvat met een knipoog naar de cyclus der natuur (eb en vloed) en probeert vrede te nemen met de sterfelijkheid van het individu in deze thematiek. We beschreven de afzonderlijke songs al tijdens de luistersessie, maar willen wel aangeven dat de statige, gewichtige muziek veelal opgebouwd wordt door klassieke piano, strijkers als cello en viool en de bariton van Thomas Helm. Eclectische percussie en elektrische gitaren accentueren dit muzikale spectrum. Dramatische uitbarstingen zijn van onwereldse schoonheid en bevatten melodieën die op serene wijze het kunstzinnige aureool van Pink Floyd benaderen. Schwadorf zelf zingt ook in het eerder uitgebrachte ‘The Days Before The Fall’, terwijl ‘Dead Winter Ways’ ook enkele morbide grunts bevat. De gevleugelde operazang van Helm zweeft echter meermaals de einder tegemoet en weet ons op een atmosferische manier mee te voeren naar een ander bewustzijn, ver van alle aardse zorgen. Zoals iemand zei: “Empyrium stond ooit voor onze jeugd, nu voor de toekomst”. Zonder twijfel album van het jaar!