The Ocean - Collective Oblivion

The Ocean - Collective Oblivion

Label : Metal Blade | Archiveer onder different metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Jasper : Perfectionisme is een eigenschap die je op het eerste gezicht niet zou vermoeden binnen metal. Zo bruut en onverzorgd als het uiterlijk van veel bandbewoners ook mag zijn, tegelijkertijd zijn vooral binnen de progressieve en technische metal deze “oermensen” vooral ontzettend pietluttige control freaks. Op neurotische wijze streven ze naar perfectie en daarbij laten ze niets aan het toeval over. The Ocean bandleider Robin Staps is een van de meer schrijnende gevallen in deze. Regelmatig hoor je (ex-) bandleden klagen over zijn keiharde werk ethos en alleenheerschappij. Als liefhebber van zijn werk hoor je mij echter niet klagen. Neem nu deze driedelige DVD release ‘Collective Oblivion’; drie DVD’s vol documentaires, live sets en clips waar je bijna tien(!) uur mee zoet bent. En als je denkt dat kwantiteit boven kwaliteit gaat hier dan ken jij Robin Staps duidelijk niet.

DVD 1 heet ‘Collective Oblivion’ en is voor mij als “oldschool” fan de meest interessante van de drie. In de documentaire ‘The Origin Of The Ocean’ wordt namelijk nog even uitgebreid stilgestaan bij het begin van de band en releases als ‘Fogdiver’, ‘Fluxion’ en ‘Aeolian’. Zo’n beetje elke ex-bandlid en een aantal gast-vocalisten komt aan het woord en alleen al daarmee ben je wel even zoet. Verder geeft de DVD een kijkje in het Berlijn van de jaren ’90 en de scene rond de ‘Oceanland’ studio van de band. Het is boeiend om te zien hoe The Ocean van een draaideur-collectief langzaam maar zeker evolueerde tot de vaste line-up die de laatste drie albums maakte en die uiteindelijk de “Shore to Shore” wereldtour zouden gaan maken. Verder staan er een aantal oude clips op dit schijfje, waarvan vooral de live clips uit halverwege 2000 interessant zijn omdat hier een aantal verschillende zangers te horen zijn.

DVD 2 ‘Alive And Not Dead (Yet) bevat twee complete live sets; de eerste was opgenomen in een klein zaaltje in Zwitserland in 2010 dat vooral bedoelt was als opmaat voor de grote tours die zouden volgen. Het tweede concert is opgenomen tijdens Summer Breeze 2011 en laat al een stuk strakkere band horen. Ook toegevoegd zijn de visuals die de band gebruikte tijdens de tours. Deze zijn trouwens ook op YouTube te vinden.

DVD 3 heet ‘Shore To Shore’ en laat letterlijk zien hoe The Ocean in een jaar tijd de hele wereld over geslingerd werd van de VS tot Rusland en via China weer naar de VS en Canada om uiteindelijk via Thailand in Australië te belanden. De band volgde zichzelf bijna gig voor gig op elke tour en het document is ontzettend lang en gedetailleerd. Na tweeënhalf uur touren met The Ocean krijg je zelf ook een beetje het gevoel op tour te zijn geweest. We zien de eerste stapjes in de VS met Job For A Cowboy en Between The Buried And Me, gigs in Europa met Intronaut en Red Fang, Hellfest, en een hele bijzondere trip door China langs gigantische open air festivals met politie bewaking, tot kleine zaaltjes in onbekende miljoenensteden. De tweede Amerikaanse tour is ook erg bijzonder vanwege een ontzettend joviale Devin Tonwsend (die ook veel aan het woord is), maar ook vanwege het spontaan via Facebook opgezette tweede deel van de tour. Met behulp van het blog Metalsucks en een groot aantal vrijwilligers werd The Ocean langs studentenkamers, kunstgaleries en kleine kroegjes gesluisd. Je ziet de band groeien van een vrij statisch en (te) strak geleide machine tot een wilde en energieke live band die ook zonder visuals een spetterende show in iemands huiskamer kan neerzetten. Je leeft met de band mee tijdens pech met vervoer, stemproblemen, ziektes, en het geript worden door de boeker (Australië). Samen met de sfeerbeelden van de landen, de afterparty’s inclusief standaard overmatig drankgebruik en de manier waarop de band keer op keer door volslagen vreemden geholpen wordt met eten en slaapplaatsen geeft het de kijker een vrij realistisch beeld van wat touren precies inhoudt.

Wat je leert van Robin Staps en zijn The Ocean is dat keihard werken aan je ideaal, hard zijn voor jezelf en anderen en vooral ontzettend kritisch met je product omgaan uiteindelijk zijn vruchten afwerpt. Of Paul Masvidal van Cynic nou aan het woord is, of Opeth’s Mikael Akerfeldt, of The Dillinger Escape Plan’s Ben Weinman, allemaal roemen ze de professionele instelling van de band en het hechte collectief. Ik heb mezelf in het verleden negatief uitgelaten over de nieuwe weg die de band insloeg met zanger Loïc Rosetti, na het zien van de manier waarop hij werd in gepast (hij sprak in het begin bijvoorbeeld nauwelijks een woord Engels) begrijp ik de omslag beter. Als je dan ziet dat over de hele wereld mensen compleet door het lint gaan voor deze harde werkers dan ben je wel een jammerlijke zuurpruim om niet een beetje mee te voelen met The Ocean. Deze DVD’s vormen in ieder geval een prachtig document van deze bijzondere band en een voorbeeld voor muziek DVD’s in het algemeen.