Thrudvangar - Tiwaz

Thrudvangar - Tiwaz

Label : Massacre | Archiveer onder black metal

Vera : Thrudvangar behoort tot de ruwere telgen van het Duitse Viking metal genre. Zonder toeters of bellen (lees: folk instrumenten) brengen zij hun heidense pagan boodschap aan de man sinds 2001 en ze doen dat zeer verdienstelijk. 'Tiwaz' is het vijfde studioalbum en de opvolger van het conceptuele 'Durch Blut Und Eis' uit 2010. Sinds die tijd is de toetsenist verdwenen uit de band (in 2012) en voegde men dit jaar een tweede gitarist toe. In die optiek komt er meer nadruk op het gitaarwerk te liggen. Dat vertaalt zich, naast de spreekwoordelijke heftigheid, in veel mooie akoestische passages. Deze vormen dan ook het enige element dat men folk gericht zou kunnen noemen.

Verder is dit ontegensprekelijk Viking metal, maar wel met een melodieus death metal sausje en slechts hier en daar een zweempje black. Meer Amon Amarth dan Thyrfing dus, om maar iets te noemen. Het titelnummer heeft die vage zwartgeblakerde glans, maar is ook mid-tempo en episch, zeker na de fraaie akoestische passages. 'Sonnenwende' jaagt zich erdoor met een lage donderstem van zanger Matthias Träbert, maar ook uitstekende solo's komen ons 's weegs in de meeste tracks. 'Der Letzte Weg' vangt slepend aan met plechtig gesproken passage, waarna stuwende riffs veel dynamiek geven tot men weer akoestisch eindigt. Het gebruik van de Duitse taal maakt het geheel voldoende bars en grimmig, hoewel de songs zeker toegankelijk en opzwepend zijn. Het begin van 'Brüder' kan men zelfs aan een doom band voorschotelen en de cleane, weemoedige zang vormt dan weer de surplus tijdens 'Heimat'. Na het meedogenloos harde 'Schicksal' horen we in afsluiter 'Abschied' - in overeenkomst met de titel - enige weemoed, waarbij kalmere en snelle passages zich op een boeiende wijze afwisselen. Dit is een album dat een brede schare Viking broeders (en zusters) zal aanspreken. Een verdiende overstap ook van Einheit naar het grotere Massacre Records.