Lantern - Below

Lantern - Below

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Bij de eerste luisterbeurt was ik niet erg onder de indruk van het Finse Lantern. Ik kon me herinneren een EP van hen gehoord te hebben een paar jaar geleden, die ik overigens niet zo snel voor de geest kon halen. Maar 'Below', het full-length debuut van dit duo klonk op eerste gehoor maar matig; de productie erg dof en weinig dynamisch. Ik had daar geen goed gevoel bij, want het Amerikaanse label Dark Descent is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete labels met een neus voor uitstekende bands. Sloegen ze hier de plank mis?

Nou nee! Ja, de productie van 'Below' is erg underground; rauw en weinig subtiel. Daar moet je echter doorheen luisteren zoals je dat vroeger ook deed bij een zesde generatie kopie op een cassettebandje. Ik heb 'Below' de afgelopen periode dan ook veelvuldig beluisterd en kan eigenlijk alleen maar concluderen dat we juist met een briljante band te maken hebben. Multi-instrumentalist Cruciatus is de mastermind van het geheel en Necrophilos brult de teksten. Wat maakt Lantern zo opvallend vraag je jezelf af? Nou, binnen het rauwe geluid beweegt de band zich opvallend progressief voor een death metal band. Als het gaat om hedendaagse acts dan kun je Lantern met gemak plaatsen tussen namen als Tribulation, Reveal en Necros Christos. Als je muzikale vergelijkingen wil trekken dan klinkt dit als een kruisbestuiving tussen oude Deicide en 'Soulside Journey' van DarkThrone met daarbij nog de nodige aparte maar inventieve gitaarpartijen. Echt, elke luisterbeurt ontdek je meer en daarmee is Lantern, ondanks de 'vreemde' productie meteen een aanwinst van jewelste. Ik raad jullie dan ook aan om deze plaat goed te beluisteren, bij voorkeur met een koptelefoon op. Je zult versteld staan.