Melvins - Everbody Loves Sausages

Melvins - Everbody Loves Sausages

Label : Ipecac Recordings | Archiveer onder different metal

Jasper : Dames en heren, de Melvins presenteren u 'Everybody Loves Sausages': gewoon omdat het zo is. In dit geval is het ook een coverplaat met maar liefst dertien tracks. Wacht! Niet weglopen! Het is behalve goedbedoeld en grappig ook echt goed. En dat is bijzonder. Melvins laat je op een compleet andere manier luisteren naar tracks van Venom, Queen, David Bowie, The Kinks en The Jam. Uiteraard klinken deze versies nu een beetje decadent en viezig en compleet aan de drank, maar ze zijn wel 100% ge-“Melviniseert”; en dat is toch wel knap bij karakteristieke tracks als 'Warhead', 'Black Betty' en 'You're My Best Friend'.

Elk nummer heeft zijn eigen persoonlijke verhaal en in het boekje bij 'Everybody Loves Sausages' vertelt Buzz Osbourne het Melvins verhaal van elke cover. Daar horen ook de vele gasten bij die band bijstonden tijdens de opnames. Zo is 'In Every Dreamhouse a Heartache' van Roxy Music op werkelijk griezelige manier ingezongen door niemand minder dan Jello Biafra. Venom's 'Warhead' wordt meegbruld door Scott Kelly van Neurosis en zo gaat de lijst nog wel even door. Het voegt toe aan de gelaagdheid van deze plaat, die daardoor misschien wel interessanter is dan de laatste paar full-lengths van de band. Het best past misschien nog wel de werkelijk te ranzige cover van het toch al niet te nette 'Female Trouble' uit de gelijknamige film over een vieze vette travestiet genaamd “Divine” van John Waters (verplichte kost trouwens als je je wil verdiepen in de pulp-krochten van Hollywood, samen met het mogelijk nog goordere 'Pink Flamingos'). Dit is precies het type cult waar de Melvins altijd voor hebben gestaan.

De plaat is opgenomen om de maar liefst dertigste verjaardag van de band te vieren en dat vind pakt ontzettend goed uit. Als document van de band zegt het nu in ieder geval een stuk meer dan een geschreven boek zou kunnen verwoorden. De invloeden, hoe uitlopend ook, de vrienden en bekenden die uitgenodigd zijn, en last but not least het plezier dat van deze opnames afspat geeft aan dat de band met plezier terugkijkt op een periode en er nog steeds ontzettend veel inspiratie en lol in heeft. Onvoorspelbaarheid en grilligheid zijn altijd sleutelwoorden geweest voor deze markante band en ongetwijfeld zullen de meningen over de relevantie van deze verzameling covers weer ver uiteenlopen. Dat hoort ook bij de Melvins en wat dat betreft is het plaatje weer helemaal compleet. Persoonlijk vind ik het geweldig, maar dat dit voor u geen kwaliteitsgarantie betekend had u vast al begrepen.

Geen score

Deel deze review met je vrienden

Meer informatie