Psychofagist - Songs Of Faint And Distortion

Label : Memorial Records/Fobofile Productions | Archiveer onder different metal

Jasper : Jeezusmina, hoe dit nu weer te omschrijven. Misschien doen ze het zelf wel het beste met de band naam. Psychofagist betekent namelijk vrij vanuit het Grieks “Zij die gestoorden eten” en inderdaad, dit 'Songs Of Faint And Distortion' klinkt alsof er reeds een gekkenhuis of drie is opgeslokt en verteerd. De term “free grind” heb ik ook al gehoord. Maar goed alle psychoten op een stokje; het is wel duidelijk dat dit geen muziek is voor iedereen.

De geluiden die deze Italianen voortbrengen bevinden zich ergens in het uiterste uithoekje van het weirdo-metal spectrum tussen de noise-grind hybride van Bastard Noise, de geflipte jazz black metal van Ephel Duath en de bonkige tech-death van Gorguts. In dit geval vonden de heren hun eigen niet geringe kunnen nog niet gek genoeg en hebben ze er in de vorm van noise DJ Napalmed nog een extra laag lawaai aan toegevoegd. Het gevolg is een behoorlijk duistere mix van woeste riffs, onnavolgbare tempo wisselingen, rollende baslijnen, techno en de manische hardcore strot van zanger Marcello. Stiekem is het allemaal een stuk beter te volgend dan je zou vermoeden, maar je moet voor dit soort herrie open staan en namen als John Zorn en Fantomas moeten je beslist geen schrik aanjagen. Psychofagist wisselt de snelle manische stukken gelukkig voldoende af met rustige creepy passages dus de epileptici onder ons krijgen genoeg tijd om weer bij zinnen te komen voor ze opnieuw schuimbekkend tegen de vlakte gaan. Een kleine waarschuwing voor beluistering is desalniettemin wel op zijn plaats, maar dat had u vast al wel begrepen.