Sapiency - Tomorrow

Sapiency - Tomorrow

Label : Saol Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Melanie : Sapiency is een Duitse melodische death metal formatie die nog maar kort deel uitmaakt van de metalscene. Ze zijn sinds 2009 actief, en met dat in m'n achterhoofd vind ik dat ze verrassend ver zijn gekomen. Ze hebben ondertussen al twee volledige platen op hun naam staan, een verbazingwekkend aantal goeie reviews gehad, geopend voor en met verschillende grote bands (Children of Bodom, Megadeth, Blind Guardian, Amorphis) gespeeld. Ook kent de band dezelfde bandleden als toen zij begonnen, wat ook vrij zeldzaam is.

De nieuwe plaat 'Tomorrow' gaat door waar 'Fate's End' is achtergebleven, maar dan nog beter. De band heeft zich zeker goed ontwikkeld door het kleine aantal jaren heen. De muziek is nog net zo catchy, maar de muzikanten zijn zo ontiegelijk veel vooruit gegaan, met name de gitarist. Dit zijn gitaarpartijen en solo's op hoog niveau, wat overigens goed bij de band past. Er zijn delen van het album die niet fantastisch zijn; zoals het getingel op de drums in sommige nummers, maar dat weegt niet op tegen de rest. De band maakt gebruik van twee stemmen, een grunter en een cleane vocalist. Dit hoor je tegenwoordig in meer metalbands dan je lief is, maar gelukkig heeft Sapiency er een eigen draai aan gegeven door de grunts af te wisselen met een ontiegelijk rauw en grof stemgeluid, die veel vordering hebben gemaakt sinds het afgelopen album. Dit is moderne melodieuze metal op z'n best. Een volwassen plaat met veel potentie. Een bewijs dat deze band een waardige plek in de metalscene verdient.