Vandal X - God Knows

Vandal X - God Knows

Label : Rough Trade Benelux | Archiveer onder different metal

Jasper : Gelukkig doet de Lords Of Metal zoekmachine het weer, al twijfelde ik wel even tijdens mijn zoektocht naar Vandal X. Hebben wij nog niets van dit Belgische noiserock instituut besproken? Deze twee schuimbekkende anarchistische lawaaipunkers die al vanaf de 1996 (ja ja al voor de White Stripes...) de aardbol onveilig maken en al samenwerkten met noiserock guru Steve Albini, niet? Schan-da-lig.

Nou goed dan, album nummer zeven is voor ons de eerste keer, het moet maar. Niet dat Vandal X ineens iets anders is gaan doen hoor. De bandnaam is afkomstig van een Unsane nummer en hij is nog steeds geldig. Hoekig, rauw, jankend, piepend en scheurend vliegt het duo door je speakers. Dat doen ze al jaren, maar ja, er zijn ook maar een paar manieren om mensen een klap op hun bek te geven en waarom zou je dus moeilijk doen? Eigenlijk brengt Vandal X ook vooral platen uit om live te kunnen spelen, dat maakt namelijk meer lawaai. Nu moeten we het doen met een pijnlijk rauwe benadering van dat live geluid dat net zo kapot en kaal is als het altijd was en altijd zal zijn. Geen muziek voor watjes of “janetten” zoals ze in België zeggen, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. Neem 'God Knows' gerust mee nadat je dit Belgische cult duo live hebt gezien. Niet om op te zetten, want je trommelvlies is dan al naar de knoppen, maar om ze te steunen in hun strijd tegen alles dat lieflijk en mooi is. Een strijd die al bijna twintig jaar duurt en voorlopig is de eindstreep nog lang niet in zicht.