Oceans Of Slumber - Aetherial

Oceans Of Slumber - Aetherial

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Jasper : Als er een band is deze maand die het predicaat “different metal” volledig verdient heeft is het Oceans Of Slumber wel. Te beginnen met de drummer die een verleden heeft in de chaotische grindcore band Insect Warfare, die nu iets compleet anders doet. Oceans Of Slumber speelt echter geen grindcore, maar een soepje van prog, death metal, nu-metal en traditionele hard rock dat geen enkel moment echt goed in een hokje te vangen valt, maar nu ook niet echt weet te beklijven.

Na een eerste luisterbeurt schieten namen als Soilwork, (nieuwe-)Mastodon, Between The Buried And Me, Intronaut en Strapping Young Lad door mijn hoofd maar de band echt vastpinnen op een van deze invloeden lukt geen moment. Duidelijk is dat het muzikale hart op de juiste plaats zit en dat de band haar creatieve bloed heeft laten vloeien. Het probleem zit het 'm echter ook precies daarin; zoals de bandnaam en de hoes niet helemaal overeen lijken te komen met de muziekstijl, zo lijkt ook de band zelf niet echt te weten waar het heen moet. Daar komt bij dat zanger Ronnie Allen niet weet wanneer hij teveel is. Als hij niet aan het brullen is kweelt hij de hele plaat vol met zijn volle croonende stem en dat is voor een momentje hier en daar niet erg, maar hier komt het wel erg ijdel over. De muziek krijgt geen ruimte om te ademen en dat heeft deze eclectische bende wel nodig. De nummers zijn ondanks de overdaad aan melodie ook niet goed genoeg om te blijven hangen. Best jammer, want alle ingrediënten voor een superplaat zijn aanwezig. Als Oceans Of Slumber haar zanger weet te temmen en goed bepaald waar de focus moet liggen lijkt een mooie toekomst mij slechts een kwestie van tijd.