Dominic - Persona

Dominic - Persona

Label : Denovali Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Laat je niet leiden door het platenlabel bij deze band, want Dominic levert een wel zeer a-typisch werkje af tussen al het ambient en postrock geluid dat meestal wordt voortgebracht door Denovali bands. De band speelt wat vroeger emo of screamo mocht heten; dus emotioneel geladen hardcore met vrij hoge vocalen. In de band platenkast staan ongetwijfeld werken van Fugazi, Quicksand, JR Ewing en Planes Mistaken For Stars en een tourtje met landgenoten Wolves like Us ligt dan ook voor de hand.

De Noorse band geeft aan dat 'Persona' het eerste album is waar ze echt even voor zijn gaan zitten. Dat hoor je dan ook duidelijk in de warme, gelaagde productie. Pianootjes en samples komen voorbij en nummers zijn echt goed uitgewerkt. Dominic was altijd gewend snel en slordig op te nemen en dan zo snel en veel mogelijk op te treden, maar de aandacht die ze dit keer aan 'Persona' besteedden pakt ontzettend goed uit. Nummers blijven vrijwel direct hangen en zijn door de vele details goed herluisterbaar. Het enige puntje dat een prettige luisterbeurt zou kunnen verstoren is de ijle zangstem van de zanger, die een typisch emo-gilletje heeft waar je van moet houden (denk Rumble in Rhodos en Jr Ewing). Is die horde echter geen probleem voor je dan is er werkelijk geen enkele reden om 'Persona' een gedegen luisterbeurt te wagen. Fans van de bovengenoemde bands kunnen zonder risico toeslaan, maar met het vernuft en de avontuurlijkheid van deze plaat zou ik een breder publiek ook zeker niet uit willen sluiten.