KEN Mode - Entrench

KEN Mode - Entrench

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Jasper : KEN Mode is niet zoals je misschien dacht de nieuwe kledinglijn van het maatje van Barbie. In tegendeel zelfs; de bandnaam staat voor Kill Everyone Now Mode en staat daarmee dus dichter bij de zeehonden-doodknuppelende kant van Canada in plaats van de vredelievende gezelligerds die je vaak op TV ziet. De muziek is ook allesbehalve roze regenboog materiaal en op 'Entrench' klinkt de band zelfs op haar aller bloeddorstigst.

KEN Mode bestaat al een tijdje en het is altijd een band geweest waarvan ik de sound ontzettend waardeerde, maar waarvan geen nummer echt bleef hangen. Albums als 'Reprisal', 'Mennonite' en 'Venerable' draaiden echter allemaal wel hun rondjes en naar deze vijfde plaat keek ik ook echt uit. Niet in de laatste plaats vanwege de samenwerking met Dave Verellen (Botch, Narrows) en Tim Singer (Deadguy, Kiss It Goodbye) die beiden hun stem leenden voor dit werk. Het zegt echt wel wat dat deze iconen uit de noisecore scene te horen zijn op 'Entrench' en het toont naast een bepaald met de jaren verdient respect ook zeker het niveau aan waarop de Canadezen zijn aangekomen.

'Entrench' is een monster van een plaat. Het is alsof je luistert naar het slagveld dat ontstaat als de noise rockers van Unsane met bloederige agressie het podium van Slayer veroveren. Luister maar eens naar de hooks van opener 'Counter Culture Complex' voor een lesje songwriterschap op sneltreinvaart. En je hoort bijna letterlijk een Marshall versterker Araya's schedel doorklieven op 'Your Heartwarming Story Makes Me Sick' . En dan zijn er nog als kersen op de taart de tracks met Verellen ('The Promises Of God') en Singer ('No I'm in Control'). Wat kan de rechtgeaarde noisecore fan zich nou nog meer wensen in een album? KEN Mode heeft eindelijk de rust gevonden om elk nummer uit te werken en een eigen smoel mee te geven, want er staat alleen maar van dit soort mokernummers op deze plaat. KEN Mode was altijd al vrij goed in het samensmelten van dit soort schuimbekkende noise rock en hoekige metalcore, maar nu stoppen ze het ook eindelijk in een goed luisterbaar jasje. Ze hebben zichzelf echt overtroffen dit keer en ik zou 'Entrench' dan ook voorzichtig een klassiekertje in wording durven noemen die kan wedijveren met de oorspronkelijke bands van de gastzangers.