Humanfly - Awesome Science

Humanfly - Awesome Science

Label : Brew Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Wow. De laatste keer dat ik iets van het Britse Humanfly hoorde was rond het album 'II' uit 2007 en sindsdien is er ontzettend veel veranderd. Waar de band eerder uitgesponnen postrock combineerde met monstersludge in de vertrouwde Isis stijl is daar op 'Awesome Science' vrij weinig van over. De band heeft duidelijk prog rock omarmt en gelukkig in de breedste zin van het woord; ik hoor zowel Tool als Mars Volta als King Crimson...smullen dus als je van dit soort “lekker moeilijke” muziek houdt!

Zanger John Sutcliffe is volledig bekeert tot de cleane vocaal en ook al is hij beslist geen Cedric Bixler Cavala of Maynard James Keenan, hij klinkt wel oprecht en eigen. Zoals de hele band is hij geen theatrale muzikant. Humanfly benadert prog eerder als een postmetal band dat zou doen; geen gimmick en de muziek staat voorop, desnoods met de rug naar het publiek. Een instrumentale prog band als Long Distance Calling schiet ook te binnen. Gitarist Andy Sutcliffe valt nog het meest op. In de instrumentale stukken soleert hij als een echte Robert Fripp op maniakale wijze naar psychedelische hoogtepunten. Humanfly laat zijn nummers gelukkig ademen en dus is er volop ruimte om instrumentaal te verdwalen in de diepste krochten van het heelal en ver daarbuiten. Dit gaat wel ten koste van de herkenbaarheid van de songs, maar dat neem je bij zo'n technisch begaafde band voor lief. Het enige andere smetje op 'Awesome Science' is de wat cleane productie, waar zeker met de sludge roots van deze Britten wat gruis op de opnames net voor wat meer karakter had kunnen zorgen. Echter, zelfs met deze kleine mankementen is dit nog een heerlijke plaat voor liefhebbers van bovengenoemde bands. In Engeland spelen ze support gigs voor Cult Of Luna, dat mogen ze op het vaste land best ook gaan doen!