Cult Of Luna - Vertikal

Cult Of Luna - Vertikal

Label : Indie Recordings | Archiveer onder post rock / post metal

Jasper : Met enige scepsis ontving ik de nieuwste plaat van het Zweedse postmetal instituut Cult Of Luna deze maand. Die terughoudendheid hield ik over na het wat minder spetterende 'Eternal Kingdom' en een al langer aanwezige algemene postmetal moeheid. Er komt toch een tijd dat deze Zweedse traagheidsexperts zichzelf nodeloos gaan herhalen zou je denken? Mis. Cult Of Luna vindt zichzelf potverdorie opnieuw uit op dit 'Vertikal' en zelfs deze post-metaal-vermoeide zeurpiet moet erkennen dat elke noot van deze ambitieuze zevenenzestig minuten keihard raak is.

'Vertikal' is een prachtig uitgewerkte conceptplaat. Het concept is de Duitse proto-SF film "Metropolis” uit 1927. Op adembenemende wijze is het beklemmende zwart-witte stadsbeeld in klank gevat door Cult Of Luna. Compleet nieuw is de manier waarop keyboards en elektronica ingezet zijn, soms zelfs tegen dubstep aan. Dat klinkt wat platvloers, maar het past perfect binnen het concept van de beklemmende filmstad. Het is gewoon ongelofelijk hoe makkelijk de band nummers van negen minuten (en ver daarboven) spannend kan houden. Slechts seconden binnen nummers doen herinneren aan vorig werk, en zelfs dan blijf je als luisteraar geboeid. Door het stadsthema had het contrast met het op natuur gebaseerde 'Eternal Kingdom' niet groter kunnen zijn. Maar juist daarom klinkt dit zesde album van de Zweden zo verrassend en fris.

Het is een fijne constatering als fan van het eerste uur. Zeker omdat de verwachtingen laag waren. Het is dan ook niet vanzelfsprekend dat een band na ruim tien jaar en meer dan tien releases nog zo energiek en geïnspireerd voor de dag komt. Cult Of Luna heeft het heilige vuur gelukkig weer gevonden en kan er weer even tegenaan. 2013 is daarmee goed begonnen met deze vrij zekere kandidaat voor menig eindejaarslijstje.