Tomahawk - Odd Fellows

Tomahawk - Odd Fellows

Label : Ipecac Recordings | Archiveer onder different metal

Jasper : Ha! Een nieuw Tomahawk album! Dat is altijd een groot genoegen. De grote vraag was dit keer of gitarist Duane Denison, zanger Mike Patton en drummer John Stanier (dit keer bijgestaan door Fantomas/Mr Bungle bassist Trevor Dunn) weer zo'n extreem concept album zouden maken als 'Anonymous', of dat ze een "conventionelere” aanpak zouden hanteren. Met 'Odd Fellows' is het dat laatste geworden, al staan de aanhalingstekens bij conventioneel er niet voor niets en is de titel ook zeker niet uit de lucht gegrepen.

'Odd Fellows' bedient fans van de eerste twee platen op hun wenken. Weg zijn de sjamanistische indianen chants en de tribal ritmes, en terug de knallende songs. En daar gaat het om, want Tomahawk is op 'Anonymous' na toch altijd het project geweest dat voor Faith No More verslaafden als methadon gold. Met 'Stone Letter' staat er zelfs echte FNM hit op dit keer, maar voor de rest is het werk gelukkig veel te hard en raar om ook maar in de buurt van een groot publiek te komen. 'Odd Fellows' klinkt uitgelaten en speels alsof de vier ervaren muzikanten zich vooral lekker hebben uitgeleefd zonder een vorm van druk of prestatiedrang. Het is dan ook zeker geen perfecte plaat geworden, maar juist de experimenten die dikwijls op het randje zijn klinken zo ontzettend "Tomahawk” zoals je dat had willen zien als bewonderaar van 'Mit Gaz'. Woorden als gestoord en geniaal zijn misschien allang een versleten cliché op een band als dit, maar ze zijn wel waar en dat is goed. Zo langzamerhand is Tomahawk toch de enige overgebleven "Patton band” die met enige regelmaat gewoon een ontzettend goede plaat uitbrengt dus laten we dat met zijn allen koesteren als liefhebbers van zijn werk. De rest van de mensheid is immers toch onwaardig.