Ceremonial Oath - The Book Of Truth

Ceremonial Oath - The Book Of Truth

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Pim B. : Sinds vorig jaar is Ceremonial Oath weer actief en ik vraag me af of dit voor veel metalheads als opzienbarend nieuws gezien wordt? Uiteraard zijn er voldoende diehards die de band zich goed kunnen herinneren, zeker de fans van melodieuze death metal uit Göteborg. Daar komt Ceremonial Oath namelijk vandaan en begin jaren 90 leek het er even op dat band succesvol zou kunnen worden. Dat was niet het geval maar de bandleden hebben later wel hun succes gevonden in bands als In Flames (Jesper Strömblad, Anders Iwers) Hammerfall (Oscar Dronjak, Strömblad) en Tiamat (Iwers).

Het debuut 'The Book Of Truth' kwam in 1993 uit op het Franse Modern Primitives Records. Hoewel het album niet de klasse heeft van het werk van In Flames, Dark Tranquillity of At The Gates valt niet te ontkennen dat je hier al de nodige invloeden hoort die dit specifieke genre een paar jaar later zo immens populair maakte. Wat erg aardig aan deze reissue is, is het feit dat er een extra schijf met veel bonusmateriaal bijzit. Ten eerste vind je de twee demo's van Desecrator, zoals de band heette voor ze zich in 1990 Ceremonial Oath gingen noemen. Vooral de eerste demo, met de cleane zang van Dronjak, uit 1989 is grappig om te horen. Niet vanwege de kwaliteit maar wel om de ontwikkeling van de band en de latere escapades van sommige bandleden (Oscar Dronjak met Hammerfall) in perspectief te krijgen. Ook staat er nog een twee songs tellende promo uit 1991 die in '92 nog als single werd uitgebracht. Al met al een mooi overzicht van de beginjaren van Ceremonial Oath. De band leverde nog een album af ('Carpet') in 1995 waar van de oude bezetting alleen nog Anders Iwers en drummer Markus Nordberg van de partij waren.

Geen score

Deel deze review met je vrienden

Meer informatie