Izah / Fire Walk With Us - Split EP

Izah / Fire Walk With Us - Split EP

Label : Rising Magma Records | Archiveer onder different metal

Release type: Split cd

Jasper : Het blijft mooi om te zien dat er af en toe ook ontzettend goede experimentele bands de kop opduiken in Nederland. Transmission0 was natuurlijk een prachtig voorbeeld dat veels te vroeg in schoonheid stierf, maar bands als Ortega en Tank86 houden vuur brandende. En zij krijgen bijval van twee bands middels deze prachtig in Digipack gestoken split EP. Izah presenteert een nummer en Fire Walk With Us zelfs twee. Bij elkaar toch meer dan twintig minuten muziek uit Nederland en nog gratis te downloaden ook, dat lijkt me altijd een goede zaak.

Van deze bands is het Tilburgse Izah de meest indrukwekkende. Met 'Antagonized' leveren ze een elf-minuten lange track af die zich moeiteloos kan meten met 'Aeolian'-era The Ocean, het oudere werk van Mastodon en de betere postmetal bands. Dat lijkt misschien overdreven en chauvinistisch maar zo goed is dit echt en aan vaderlandsliefde doe ik niet. De vocalen komen uit de tenen en zijn enorm gevarieerd van pijnlijk schreeuwend tot episch clean. De muziek staat met zijn wortels in de postmetal/doom maar schuwt gelukkig uitstapjes naar andere tempos en sferen niet. Elf minuten is normaal gesproken een lange zit voor een nummer, maar bij Izah vliegt de tijd om. Hier wil ik graag snel meer van horen!

Het Amsterdamse Fire Walk With Us tapt ook uit een postmetal vaatje, maar doet dat toch op een wat lager niveau. De band heeft geen vocalen en kan dit gemis helaas niet voldoende opvangen met spannende composities. Slechts bij vlagen schrik ik wakker bij de beide tracks. Zo begint 'Ascent' prima, maar zakt het daarna weg. 'Bygones' maakt mooi gebruik van samples en is het betere nummer van de twee, maar weet muzikaal ook net niet genoeg te brengen om van iets heel bijzonders te spreken. Nog even dooroefenen jongens!