Lonely Kamel - Dust Devil

Lonely Kamel - Dust Devil

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Ruim een jaar na het verschijnen van 'Blues For The Dead' is Lonely Kamel van obscuur Noors bluesrock / stoner bandje gegroeid tot een gewaardeerde (relatief) grote naam in het genre. Optredens op gerenommeerde festivals als Roadburn, Dunajam en Stoned From The Underground hebben daar natuurlijk aardig bij geholpen en de nieuwe cd 'Dust Devil' zal de reputatie van Lonely Kamel als ultieme jaren zeventig rock-tijdmachine alleen maar verstevigen. Vergeleken met 'Blues For the Dead' is er weinig veranderd. Of misschien toch wel: er is wat meer variatie en de productie klinkt wat eigentijdser, al is dat natuurlijk een beetje vreemd bij een band die zo nadrukkelijk in de tijd is blijven steken als Lonely Kamel.

Maar verwacht dus geen schokkende nieuwigheden, het is nog steeds psychedelische bluesrock wat de klok slaat. Vanaf de eerste maten van 'Grim Reefer' tot de laatste akkoorden van 'Whorehouse Groove' wordt je meegezogen in de mix van typische stoner riffs en pakkende ritmes. De distortion slaat hevig toe in 'The Prophet' en nummers als 'Ragnarörkr' laten juist een wat rustigere Lonely Kamel horen. Nog altijd voortgestuwd door een pompende bas en heerlijk beukende drums, maar het is bijna een ballad, inclusief mooi ingehouden gitaarsolo. Het uptempo 'Evil Man' - met de omineuze tekst "Killing a man is easy, when you're evil like me” - had zo van een geheim gebleven monstersessie tussen Queens of the Stone Age en Pearl Jam kunnen komen. Andere nummers op de plaat hebben de vaart en de zwaarte van een op hol geslagen stoomlocomotief. Rokend en stomend en door niets af te stoppen. En zo rockt en rollt de plaat drie kwartier voort en is de wens die ik aan het eind van de recensie van 'Blues For The Dead' uitsprak uitgekomen: 'Dust Devil' is beter dan zijn voorganger.