Lord Volture - Beast Of Thunder

Lord Volture - Beast Of Thunder

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : "Soms gebeurt er iets recht onder je neus zonder dat je het in de gaten hebt.” Aan deze uitspraak moest ik denken toen ik dit 'Beast Of Thunder' album van Lord Volture in handen kreeg. Lord Volture klinkt namelijk als een power metal band in de stijl een Hammerfall, Wizard, Iced Earth of Steel Attack en het grappige is dat ze gewoon uit ons eigen Brabant komen.

De grote man achter deze band is David Marcelis. Misschien ken je hem wel van Methusalem of Conquestador. Voor zijn Lord Volture heeft hij gitarist en broer Paul Marcelis (van de Mercyful Fate cover band Mercyful Fake), bassist Simon Geurts (ook Mercyful Fake), gitarist Leon Hermans (van Up The Irons, een Iron Maiden cover band inderdaad) en drummer Frank Wintermans die ook in Substance speelt bij elkaar gehaald. Deze vijf jonge kerels spelen een aanstekelijke pot heavy metal / power metal. Clichés zoals een "oh ho ho” meezing gedeelte komt voorbij, maar ook toffe solo's en interessante riffs. Het is Lord Volture gelukt om via deze tien songs plus intro een goede eerste indruk te maken. Dat de mannen kunnen spelen wordt vanaf de eerste noot duidelijk en dat de tracks al een eigen gezicht hebben valt ook niet te ontkennen. Tot zover kunnen we dus spreken van een geslaagd debuut album dat ook nog eens mooi is verzorgd en een duidelijke sound heeft meegekregen.

Maar er valt ook een punt van discussie op 'Beast Of Thunder' te ontdekken, en dat is de rol van zanger David zelf. Wat mij betreft zijn de hoge uithalen op een 'Retaliation' of een 'Hearts Of Steel' goed tot bevredigend te noemen, maar helaas gaat het ook een paar keer mis. Tijdens 'The Motherland' en 'Reign of Fire' bijvoorbeeld, dan slaat hij een beetje te ver door. De hoge gil gaat te hoog en het is op deze manier niet meer prettig om naar te luisteren. Op verschillende internet sites zijn al discussies losgebarsten of Lord Volture de nieuwe Nederlandse metal hoop is, of dat het allemaal eigenlijk toch wel tegenvalt. Ik ben behoorlijk te spreken over de muziek en kan met de zang leven. Een kleine luisterbeurt op de MySpace pagina van de band wil ik dan ook zeker aanbevelen.