Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Slash

Amsterdam HMH 6 oktober 2012

Op maandag 4 juni (Ahoy, Rotterdam) bleek dat Axl nog steeds niet kan klokkijken, zijn oude kornuit Slash kan dat wel en begon stipt om 21:00 aan zijn 90 minuten durende set die nog wat verlengd door een paar toegiften. Die speelduur steekt weer schril af tegen de drie uur die Axl en co.op het podium tonden. Voor en tegen beiden is dus wat te zeggen.

Door: Richard V.

De avond wordt geopend door het Amerikaanse kwartet Halestorm dat toegankelijke en zelfs aanstekelijke heavy metal speelt in het straatje van Shinedown en Crossfade. Boegbeeld is zangeres en gitariste Lzzy Hale (geen tikfout) die met haar presentatie geduchte concurrentie vormt voor Veronica Freeman (Benedictum). Lzzy moet het vooral van haar inzet, geschreeuw en uiterlijk hebben want haar teksten getuigen van een ongehoord simplistisch denkvermogen ('Rockshow' en 'I Get Off'). Broer en drummer Arejay Hale heeft vermoedelijk veel naar Tommy Lee (Mötley Crüe) gekeken want de man is een show op zich en gooit geregeld drumsticks metershoog in de lucht. Hij mist minstens de helft waardoor je de andere bandleden bijna een helm zou adviseren. Muzikaal past de band prima bij Slash zodat Lzzy aardig wat handen op elkaar weet te krijgen. Iedereen die de 35 minuten te kort vond, kan in het najaar naar Tilburg als de band zelf headliner is.

De goed gevulde Heineken Music Hall ontvangt Slash met open armen en veel gejuich. De man met de hoge hoed heeft er zin in; vanaf de aftrap is het ruig rocken en rollen de riffs en stampende ritmes door de zaal. Het nieuwe album komt ruimschoots aan bod met 'One Last Thrill'. 'Standing In The Sun', 'Halo', 'Anastasia', titelnummer 'Apocalyptic Love' en de dampende single 'You're A Lie.' Vijfentwintig jaar na dato is ook de klassieker 'Appetite For Destruction' nog goed vertegenwoordigd met 'Nightrain', 'Rocket Queen' (inclusief lange solo), 'Out Ta Get Me' en 'Paradise City'. Net als twee jaar geleden in Paradiso steelt boomlange bassist Todd Kerns de show met zijn enorme inzet, wapperende haardos en opzwepende gestes. Op 'Dr. Alibi' van Slash's solodebuut blijkt hij qua stemgeluid niet eens zoveel van Lemmy te verschillen. Myles is Myles en zingt zoals van start tot finish vlekkeloos zoals we van hem gewend zijn en verwachten. Ondanks de ruige muziek, het goede geluid en het enthousiasme op het podium en in de zaal, is het optreden net als Slash's nieuwste album, toch wat voorspelbaar. Gelukkig komt er na de reguliere setafsluiter 'Slither' (Velvet Revolver) toch nog een verrassing. Voor de eerste toegift geeft Myles de microfoon aan Lzzy Hale die 'Out Ta Get Me' zingt en de agressiviteit van Axl dicht benadert. Slash heeft dus meteen een kandidaat voor een volgend solo-album als hij mocht besluiten weer met gastzangers en zangeressen te gaan werken of voor het geval Myles terugkeert naar Alter Bridge. Slotstuk is het onvermijdelijke en nog altijd fenomenaal goede 'Paradise City.' We zouden het niet anders willen.

<< vorige volgende >>